In goed onderwijs moet er meer gebeuren dan alleen het gebruik van open source software, maar het kan een goede aanvulling zijn en is misschien zelfs essentieel om in de toekomstige wereld mee te kunnen doen aan de wereldwijde ontwikkelingen. 

Het is zeker dat gedegen kennis, kritisch en onafhankelijk kunnen denken in deze tijd belangrijker zijn dan ooit. De boodschappen die het internet op ons af stuurt moet niet onderschat worden. Je moet het onderscheid kunnen maken van wat `fake news' is, je moet kunnen inschatten of er word getracht je mening op een of andere manier word gemanipuleerd, je moet weten wat je wel of niet kan delen en waar je naar toe moet als je digitaal gepest word. Dat zijn waardes die het onderwijs zeker mee moet geven. Dat inzicht komt niet vanzelf aanwaaien, maar dat is hard werken voor de onderwijzers. 

Ook internationaal kunnen samenwerken is van groot belang, het uitwisselen van nieuwe kennis is de basis van een gezonde samenleving het vasthouden van kennis is, en dit inzicht hebben steeds meer instituten, universiteiten en bedrijven, ook al zijn de laatste nog steeds gedreven daar hun commerciële motivatie, ze weten dat ze in dit opzicht niet achter kunnen blijven. Ook voor de gewone burger is het van belang, of toch in ieder geval prettig om te weten wat een of ander algoritme nou eigenlijk doet. Deze kennis word al gedeeld, maar als het onderwijs hier niet op inhaakt, dan loopt ze al snel achter. Ook de kennis die gemaakt word door het onderwijs zelf zou gedeeld moeten worden, het gaat uiteindelijk over het doel verbeter de kennis economie en zorg dat het iedereen kan bereiken.

De kennis waaraan we dan samen hebben gewerkt en opgeslagen voor gemeenschappelijk gebruik en die ook publiekelijk toegankelijk moet zijn heeft nog een extra inspanning nodig om dit zeker te stellen.
Dat is ook een van de redenen waarom er door de overheid is besloten voor open standaarden, die zouden dit moeten verzekeren. Nu is open standaarden weer een iets andere term dan open source software. Ik zou de discussie dan ook wat breder willen trekken dan alleen beperkt tot open source software.

Op dit moment gebruiken de meeste onderwijs instellingen een door marktwerking afgedwongen model van gesloten software , hardware, educatie modellen, administratie, van computers, tablets tot aan de infrastructuur van de data opslag en licentie modellen van leerplatformen. Gelukkig zijn er ook veel onderwijs instellingen die voor de open source oplossingen gaan. Het is een kwestie van goed onderzoeken, durven en volhouden, de weg is niet makkelijk in het doolhof van regels waar je ook al op moet letten.

Maar er komt in de toekomst nog meer op ons af, als voorbeeld neem ik even Ai - artificial intelligence ,bij dit soort tech zal het in de toekomst juist extreem belangrijk worden om een open source model te hebben, zodat je de bron code kan lezen. Waarom zou je zeggen ? Stel er word een algoritme gemaakt dat bepaald of je wel of niet tot een bepaalde risico groep hoort, er zijn dan variabelen die bepalen of het ja of nee word. Als je niet weet dat een van deze variabelen 'toevallig' zegt dat als je blauw haar hebt je geen ja krijgt, dan heb je een probleem. Word er geen inzicht gegeven in de broncode en word  dit geheim gehouden, dan zul je er nooit achter komen dat dit eigenlijk een discriminerend algoritme is.

Terugkomend op het thema dan is het antwoord :Ja , het is zinnig en wenselijke dat er gebruik gemaakt word van open source software, er moet onderwijs komen over open source software, open source software word gebruikt en ingezet voor heel veel nieuwe innovatie, dus waarom zouden we daar aan voorbij willen gaan ? De onderwijs instellingen hebben juist een voorbeeld functie en zouden hiermee voorop moeten lopen. 

Alleen maar open source ? Nou nee, dan verlies je het perspectief, de wereld bestaat helaas niet alleen uit open , transparante en mooie dingen,  maar ook uit een Commerciële Economie. Maar ben er dan in ieder geval duidelijk over, waarom je bewust hebt gekozen voor een gesloten model. Er zijn namelijk heel veel bedrijven die graag willen dat je een gesloten model bij hen kiest,  en daar zitten dan weer financiële voordelen aan. Bedenk dan wel even of je als onderwijs instelling je onafhankelijkheid nog wel kan garanderen, heb je de regie nog wel in eigen hand?

In de grotere visie zou Europa natuurlijk zelf open source software moeten gaan ontwikkelen en stimuleren, een Europees besturings systeem voor computers met alle software en het hele ecosysteem eromheen.

Maar voorlopig, ga in dialoog met je school, vraag of je open source software mag gebruiken en verdiep je erin, wie weet kan er al meer dan je denkt.