Ethiek en Technologie, hoe brengen we dat structureel het VO in?

Op 12 november kwam er een groep bij elkaar om bovenstaande vraag te bespreken. Er waren docenten van De Nieuwste School en 2 College, en adviseurs Mediawijsheid van Cubiss. Hier praten we verder met een grotere groep.

De aanleiding was een toenemende behoefte om onszelf en jongeren te confronteren met de ethische vragen die technologische ontwikkeling met zich meebrengt. Op een structurele en integrale wijze de dillema's en consequenties die die ontwikkeling meebrengt onder de loep houden. Dit om de komende generaties op een meer verantwoorde manier naar (digitale) technologie te laten kijken en het gebruik ervan niet louter door commercie en gemak te laten dicteren.
Maar hoe? Hoe brengen we deze dialoog het VO in? Wie heeft er goede voorbeelden/methoden? Wat is er voor nodig bij de docenten? En hoe zit het met het puberbrein, hoe kan dit een thema absorberen wat voor de meeste volwassenen de pet te boven gaat? En de rol van de ouders, is die niet essentieel?
Laten we hier onze inzichten delen en elkaar constructief voeden met opmerkingen!

Reacties

log in of registreer om een reactie te geven

Wil je het graag over iets anders hebben? Start ook een gesprek!